dinsdag 16 februari 2010

Foekepotterij

Foekepotterij: langs de deuren gaan, een liedje zingen en hopen op iets lekkers. Vaak met een lampion, maar in enkele plaatsen doen ze het nog als vroeger: met de foekepot.
De dinsdag van de carnaval, de dag waarop Bachus wordt verbrand, de dag voor 4 weken vasten, is ook de dag van de foekepotterij. Langs de deur, gewapend met een liedje, voor wat snoep of wat fruit (liever niet) We hadden een eigen trommel om het in te bewaren. En dan mochten we er elke dag iets uit pakken, wat voelde dat als een rijkdom!
Foekepotterij, foekepotterij
geef me een centje dan ga ik voorbij
Ik heb geen geld om brood te kopen
daarom moet ik met de foekepot lopen
Foekepotterij, foekepotterij
Geef me een centje dan ga ik voorbij

Maar wat is nou eigenlijk een foekepot?
De foekepot is een soort muziekinstrument, gemaakt van een varkensblaas, een jampot, een stokje, een touwtje. Om de varkensblaas op te rekken moet-ie eerst heel voorzichtig worden opgeblazen. Vervolgens wordt de blaas in water geweekt om hem elastisch te maken, over een glazen potje gelegd en vastgemaakt aan een stokje. Het geheel moet een week drogen. Als je met een natte hand over het stokje beweegt, maakt dat geluid.

1 opmerking:

  1. heuj je vergeet te vertellen waarom je dit op ging zoeken! Even vergeten wat lekkers voor de kinders te kopen.. en vorig jaar hadden we ons voorbereid en toen kwamen er 3 meisjes en nu bleven ze maar aan bellen maar er was niets in huis! Jammer dat ik met wat snel gekocht snoep toch nog te laat uit mn werk kwam.
    Volgend jaar maar op de kalender zetten, dat gefoekepot :-) Dan hoef je ook niet achter de bank te liggen met 2 honden als die kinders aanbellen

    xx

    BeantwoordenVerwijderen