dinsdag 9 februari 2010

De groene politie

staatsbosbeheer Wij wandelen bijna dagelijks aan de IJssel. En natuurlijk bestaat de kans dat we tegen de lamp lopen en de jaarlijkse contributie (de bon van 60 euro) moeten betalen. Tot nu toe zijn we er twee keer onderuit kunnen komen. De eerste keer door naïef te gaan staan kijken en de tweede keer door gewoon nors langs de pratende bosbeheerder in zijn auto te lopen. Vandaag zag ik de rododendron groene nep jeep opeens achter me rijden. Ik liep in het weiland en zij op de weg ernaast. Natuurlijk blijf je dan gewoon stoer doorlopen van harte hopend dat ze de moeite niet zullen nemen. En verrek ze rijden de andere kant op.... en blijven staan op de plek waar ik uiteindelijk zal eindigen :-( Nou loop ik een rondje van minstens een half uur (en als ik wil van uren;-)), dus krijg jij het maar lekker koud bospolitie! En natuurlijk maak ik ook schijnbewegingen en loop ik nonchalant precies op de plekken waar hij me niet kan zien/volgen :-). Als ik dan eindelijk zelf ook weer zicht heb op de plaats waar de auto stond is hij verdwenen. Kan het even nog niet geloven, staat hij dan niet stiekem ergens anders...., nee hij is echt verdwenen.

Nou lees ik net op de website van staatsbosbeheer:
Nadat de kamer de afgelopen jaren vaak kritisch keek naar het handelen van Staatsbosbeheer was men nu positiever. Ook minister Verburg was tevreden: “Staatsbosbeheer is een organisatie die middenin de maatschappij opereert en staat; open, transparant en gastvrij. De evaluatie laat zien dat ze goed op koers zijn. Ik heb vertrouwen op deze ingeslagen weg. We zijn er nog niet, maar Staatsbosbeheer is gemotiveerd en ik blijf toezien op de ontwikkelingen.”

 Helaas gaat het over erfpacht en geldt de openheid, transparantie en gastvrijheid niet voor onze honden. Maar wie weet mogen ze in de toekomst wel meewandelen op deze ingeslagen weg. Hoop doet leven J

2 opmerkingen:

  1. heejjjj gelukkig was ik er niet bij.. krijg altijd moordneigingen van die stasie-bosbeheer....
    stel sneue types, met de auto het landschap doorkruisen en dan een ander de wacht aanzeggen omdat die de dieren verstoren... zucht!
    vorige keer bleef die sasie bosheer in de auto zitten terwijl hij met me wilde praten! stasie bos... laat dat heer maar zitten :-)

    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij woonden tot voor kort in een gebied waar je vrijwel overal je hond nog niet aangelijnd hoefde te hebben. Helaas.... dat is nu voorbij. Wij hebben een aantal beperkte hondenlosloopgebieden toegewezen gekregen. Na overleg met de gebruikers van het Drents - Fries Wold. Overleg?? Nee, het waren in plaats van inspraakavonden, slechts avonden om de plannen kenbaar te maken.

    Veel actie mocht niet baten, de boswachters hebben nu hun handen vol aan het patrouilleren... Ze staan echt overal. Waar ze opeens de tijd vandaan halen geen idee.

    Ik heb mijn honden opgevoed, ze zijn aanroepbaar en niemand heeft last van ze. Ze jagen geen wild na en lopen keurig op de paadjes.

    Maar Staatsbos is inderdaad een open en transparante club. Maar open staan voor suggesties, bijvoorbeeld een hondenbewijs voor goed opgevoede honden, nee daar beginnen ze niet aan.

    Groetjes Sonja

    BeantwoordenVerwijderen